All Categories
Featured
Table of Contents
Van een bijscholingsdag voor je team tot een grootschalig bedrijfsevenement of meerdaags congres. Een weldoordacht maken is de sleutel tot succes bij elk event. Maar hoe begin je daar aan? Lees onze tips, gebruik onze checklist en download onze template als voorbeeld van een goed draaiboek voor je evenement! Wanneer je opzoekt hoe je een evenement organiseert, kom je ongetwijfeld de tip tegen om een draaiboek op te maken.
Dit document deel je met iedereen die achter de schermen bij je bedrijfsevenement (pn standenbouw) betrokken is. Het draaiboek biedt ook een . Zie een draaiboek als een gedetailleerde voor de organisatie van je evenement. Zonder draaiboek moeten jij en je partners zich blind bewegen en dat verloopt vaak niet zonder horten of stoten
Wellicht organiseer jij het bedrijfsevenement met enkele teamleden of heb je externe hulp. Definieer in ieder geval de taken en verantwoordelijkheden van alle betrokkenen duidelijk in je draaiboek. Zo voorkom je misverstanden en weet iedereen wat er van hen verwacht wordt. Identificeer eerst alle taken die bij het evenement komen kijken.
Bespreek dit onderling zodat iedereen zich goed voelt bij de taken die hij of zij krijgt. Bepaal ook de onderlinge - pn standenbouw. Wie rapporteert er aan wie en op welke momenten? Wordt er op de middag een korte stand van zaken gehouden? Wie is hoofdaansprakelijk en vormt het centrale aanspreekpunt bij vragen of problemen? Dit vastleggen in een draaiboek zorgt niet alleen voor een vlotte uitvoering van elke taak, het geeft ook alle medewerkers een duidelijk beeld van hun taken en verantwoordelijkheden
Misschien heb je op de uitnodigingen van het event al een programma meegegeven of een ruwe dagindeling (zoals een begin- en einduur). Dat kan als basis dienen voor het tijdschema - Modulaire stand. Vul daartussen de in zoals wie wanneer arriveert en wat er achter de schermen moet gebeuren op bepaalde uren. Zo’n tijdschema helpt uiteraard om op de dag zelf alles op tijd te laten verlopen
Je tijdschema kan daarom helpen Voorzie in je draaiboek een overzicht van alle partners en leveranciers die betrokken zijn bij het evenement, met hun contactgegevens - Wat mag een curator niet doen?. Door deze lijst op te nemen in je draaiboek verzeker je dat alle communicatie soepel verloopt. De lijst bevat die een rol spelen bij het evenement: sprekers, locatiebeheerders, cateraars, technici, transportbedrijven … Maak een waarin je hun namen, functies, telefoonnummers en e-mailadressen nauwkeurig noteert
Neem naast externe partijen mee op in de lijst. Tijdens het evenement zijn deze contactgegevens van onschatbare waarde Het biedt jou en alle betrokkenen extra gemoedsrust om te weten dat je de juiste mensen kunt bereiken wanneer dat nodig is. Tip: Wist je dat Kinepolis Business niet alleen instaat als locatiebeheerder, maar je ook in contact kan brengen met verschillende partners om de organisatie van je bedrijfsevenement naar een hoger niveau te tillen? Van catering en animatie, tot praktisch verloop en extra ideeën om jouw event net dat tikkeltje meer te geven.
Helemaal in orde? Dan kan je het draaiboek gaan verspreiden. interne medewerkers, leveranciers, partners, sprekers … Je bezoekers hoeven dit uiteraard niet te ontvangen, het is enkel bedoeld voor een vlotte organisatie van je evenement achter de schermen (pop-up beurswand). Je draaiboek communiceren doe je best Maak in je onderwerp duidelijk dat het om een draaiboek gaat en vraag in je mail om bevestiging van ontvangst
Je kunt op beide oren slapen tot de grote dag! Een evenement organiseren is geen eenvoudige opgave. Daarom biedt Kinepolis Business veel meer dan filmzalen voor jouw bedrijfspresentaties. Organiseer je bedrijfsevent bij Kinepolis en doe een beroep op onze B2B Account Managers voor een vlekkeloze organisatie. Van de eerste creatieve ideeën tot het maken van een draaiboek voor je evenement en een vlotte organisatie op de dag zelf.
In het draaiboek werk je de taken en verantwoordelijkheden van je team uit. Gedurende het hele proces schaaf je het draaiboek bij (standenbouw deinze). Een evenement organiseren is een complexe uitdaging waar veel partijen bij betrokken zijn. Rollup banner. Je moet als organisator over de nodige projectmanagement-skills beschikken om alles in goede banen te leiden
Je kunt het beste starten met een globale inschatting. Dat doe je voordat je offertes aanvraagt. Zo kun je al meteen zien of je realistisch bezig bent. Stelselmatig schaaf je het voorlopige budget bij wanneer je offertes ontvangt of wanneer je een meer gerichte inschatting kunt maken. De rol van de techniek wordt steeds belangrijker, maar kan wel erg verschillen van event tot event.
Op andere evenementen worden audiovisuele concepten ingezet om presentaties of optredens te ondersteunen. Kies in ieder geval een betrouwbare leverancier voor het huren van audiovisueel materiaal. Vergeet niet om een fotograaf en/of cameraman in te huren. Die kun je op pad sturen om mooie beelden vast te leggen van belangrijke momenten, acts en publiek.
Ben je met alles in orde, dan kan je dat heel wat kopzorgen en een financiële kater besparen.. - standenbouw west vlaanderen
Wanneer je een evenement gaat organiseren, zit je ongetwijfeld vol met goede ideeën en ga je hier het liefst meteen mee aan de slag. Maar om echt een succesvol event te organiseren, moet je eerst weten wat je doelstellingen zijn en wie je doelgroep is. Om de doelstellingen van het event te bepalen moet je goed nadenken over wat het precies is dat je wilt bereiken met het evenement.
Op basis hiervan kun je vervolgens concrete doelstellingen bepalen. Zodra je de doelstellingen goed in kaart hebt, is er ook een duidelijker beeld ontstaan van wie je doelgroep is. beurswand engels. Dit kunnen bijvoorbeeld de medewerkers van je bedrijf zijn, je klanten of mensen uit een bepaalde sector. Je organiseert het evenement voor deze mensen, dus het is belangrijk dat je ze goed kent
Onderzoek waar hun interesses liggen en hoe je de doelgroep het beste kunt bereiken. Pas wanneer je de doelgroep goed in kaart hebt, kun je een evenement organiseren wat volledig bij hen aansluit. In je eentje heb je simpelweg niet genoeg tijd of expertise om een evenement te organiseren. Het is dus belangrijk dat je een goed team om je heen hebt dat je hierbij helpt.
Wijs vervolgens rollen en taken toe waaraan iedereen zich moet houden gedurende de organisatie van het evenement. Het kan zijn dat jouw bedrijf niet over voldoende vakkennis beschikt. Wat kost een stand op een beurs?. In dat geval kan het verstandig zijn om de organisatie van het event (deels) uit te besteden. Als je weet wat en wie je wilt bereiken met je evenement, is het belangrijk om een budget vast te stellen
Op basis hiervan maak je een voorlopig budget wat je kunt specificeren tot een definitief budget naarmate je offertes ontvangt. Ook is het belangrijk om een limiet in te stellen voor hoeveel je aan de verschillende onderdelen mag uitgeven. Reserveer in ieder geval altijd een deel van het budget voor onvoorziene kosten.
Wanneer het budget is vastgesteld, is het belangrijk dat er één iemand uit het organisatieteam aangesteld wordt als budgetbewaker - Popup wand. De budgetbewaker houdt het overzicht over alle kosten die gemaakt worden. Hiermee blijft het kostenplaatje overzichtelijk, want alle uitgaven gaan eerst langs de budgetbewaarder Misschien wel het belangrijkste onderdeel van je evenement: de locatie
De uitstraling van de locatie speelt een grote rol bij de gehele ervaring die de bezoekers hebben. Daarnaast is de bereikbaarheid van de locatie essentieel. Komen de bezoekers uit het hele land? Dan is het handig om een centraal gelegen locatie te kiezen. Ga voor een locatie die zowel met de auto als met het openbaar vervoer goed te bereiken is.
Je moet hierbij de belangen van de datum en de locatie tegen elkaar afwegen (Counter desk). Wanneer je verbonden bent aan een vaste datum, moet je bijvoorbeeld voor een locatie kiezen die deze datum nog beschikbaar heeft - Wat mag een curator niet doen?. Houd bij het kiezen van een datum altijd rekening met vakanties, feestdagen en andere belangrijke evenementen
Wanneer je oog op een aantal locaties is gevallen, kun je hier een aanvraag doen. Om niet teleurgesteld te worden qua beschikbaarheid, moet je dit ruime tijd van tevoren doen. Zeker bij populaire locaties of in drukke evenementenperiodes, kan het soms nodig zijn om dit tien tot twaalf maanden voor het event te doen.
Vervolgens kun je een afspraak plannen voor een locatiebezoek. Zo kun je de locatie in levende lijve ervaren en de mogelijkheden verder bespreken. Wat mag een curator niet doen?. Wanneer je alle opties hebt afgewogen en zeker bent van de locatie kun je een ‘go’ geven. De definitieve go geef je uiterlijk zes maanden voor aanvang
Zodra de locatie van je evenement vaststaat, kan het ‘echte’ werk beginnen: de invulling van je event. In deze fase is het belangrijk om goed contact te houden met de locatie om verschillende wensen en ideeën af te stemmen. Een locatie weet wat er mogelijk is en kan goed met je meedenken.
Laat de inloop van je event ongeveer een uur voor de plenaire opening beginnen. Zo hebben de gasten ruim de tijd om te arriveren, zich te registreren en een kopje koffie te drinken. Zorg bij de plenaire opening voor een energieke spreker of dagvoorzitter die de gasten weet te enthousiasmeren.
Na de opening is het vervolgens handig om een pauze van een half uur in te plannen voordat de nieuwe programmaonderdelen beginnen. Zo kunnen gasten nog even wat drinken of naar het toilet gaan - job standenbouw. Daarnaast zorgt deze pauze ervoor dat er wat speling is als de opening uitloopt. Voor de invulling van de rest van het programma, is het belangrijk om te onthouden dat het niet te vol gepland moet worden
Het kan een goed idee zijn om de deelnemers zelf te laten bepalen naar welke sessie ze gaan. Dit kun je bijvoorbeeld opnemen in het online registratieproces. Deelnemers hebben graag een beetje controle over het programma en kunnen zo kiezen voor de sessies die hen echt interesseren. Daarnaast is het belangrijk om voldoende pauze- en eetmomenten op te nemen in het programma.
Extra of langere pauzemomenten doen het dan ook erg goed bij dit soort evenementen. Wat is een curator van een tentoonstelling?. Liever te veel dan te weinig: je wilt bijvoorbeeld niet dat je exposanten achteraf klagen dat er te weinig gelegenheid was om de deelnemers te ontmoeten. Tot slot sluit je de dag af met een plenaire afsluiting en eventueel een netwerkborrel
Rond een uur of vier ‘s middags is ideaal. Na de plenaire afsluiting kun je ook nog een (netwerk)borrel organiseren. Zo kunnen de gasten die dat graag willen nog even netwerken of napraten met collega’s. Tip: plan de belangrijkste sessies die veel informatie bevatten als eerste, zodat de deelnemers nog fris zijn en de informatie beter onthouden.
Met een knallende afsluiting of populaire spreker houd je de deelnemers gemotiveerd om tot het eind te blijven. Meer over het samenstellen van het perfecte eventprogramma lees je in onze whitepaper. Download ‘m hier! Bedenk van tevoren hoe je wilt dat de gasten zitten tijdens de verschillende sessies - expose standenbouw. Hierbij moet je goed nadenken over wat voor soort sessie er gaat plaatsvinden in de ruimte
Bespreek je ideeën over de opstellingen met de locatie, zodat zij met je mee kunnen denken en een eerste plattegrond kunnen opstellen. Je gasten in de watten leggen met goed eten en drinken draagt bij aan het succes van je evenement. Houd bij het kiezen van een culinaire invulling altijd de doelgroep goed in gedachten.
Om te voorkomen dat je later voor verrassingen komt te staan, is het handig om dit al in kaart te brengen tijdens het doelgroeponderzoek. Daarnaast is het belangrijk om de eventuele dieetwensen van de gasten te verzamelen en af te stemmen met de locatie. Zo kunnen zij vroegtijdig voor alternatieven zorgen.
Daarom is goede communicatie essentieel voor een succesvol evenement. Vier tot zes maanden voorafgaand aan het event is het tijd voor de eerste communicatie-uiting: de save the date - Modulaire stand. led beurswand. Zodra de locatie en datum vaststaan, verstuur je een save the date zodat de genodigden de datum vast vrij kunnen houden. Drie tot vier maanden van tevoren kan vervolgens de echte communicatie beginnen
Latest Posts
Wat Is Een Checklist Voor Het Organiseren Van Een Beurs?
Standenbouw
Afzetpalen Rood Wit